قیمتگذاری در گوگل ادز : استراتژی قیمت گذاری bidding در گوگل
با اینکه در نگاه اول به نظر میرسد استفاده از تبلیغات گوگل ادز هزینه زیادی به همراه دارد، اما در واقعیت همیشه این طور نیست. گوگل آنقدر باهوش هست که نگذارد کاربرانش نارضایتی داشته باشند. از همین رو همیشه سعی دارد روشها و استراتژیهایی را به کاربران ارائه کند که منجر به مقرون به صرفهتر شدن تبلیغات آنها شود. روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز از جمله پیشنهادات گوگل به تبلیغکنندگان است. روشهایی که به کاربر کمک میکنند دقیقا بازدهی مطلوب خود را از تبلیغات بگیرند و مناسبترین قیمت ممکن را بپردازند.
انتخاب روش درست قیمتگذاری در گوگل ادز و به کارگیری استراتژی قوی برای کم کردن هزینهها بسیار مهم است. اگر ندانید که چکار باید بکنید، به راحتی با چند کلیک ساده بخش زیادی از بودجه تبلیغات خود را هدر میدهید. اما با بهکارگیری یک استراتژی درست میتوانید اثربخشی کمپین تبلیغاتی خود قیمتِ پیشنهادی (bid) را به شدت ارتقا دهید. جالب است بدانید تغییر درست استراتژی قیمتگذاری میتواند نرخ تبدیل تبلیغات شما را تا 142 درصد افزایش دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی روشها و استراتژیهای قیمتگذاری در گوگل ادز بپردازیم. اگر شما هم میخواهید کمپینهایی اثربخش با کمترین هزینه ممکن در گوگل ادز بسازید با ما همراه شوید.
روشهای قیمت گذاری در گوگل ادز
وقتی کمپینی را در گوگل ادز طراحی میکنید، یکی از سوالاتی که گوگل می پرسد، انتخاب نوع قیمتگذاری است. دو نوع روش کلی قیمتگذاری در گوگل ادز در اختیار شما قرار دارد. یکی روش اتوماتیک و دیگری روش دستی است. البته بیشتر مردم روش خودکار را انتخاب میکنند، چرا که ترجیح میدهند خود گوگل همه کارها را انجام دهد و وقت زیادی برای تعیین قیمت و انجام تنظیمات صرف نکنند.
اما آن روی سکه هم به این راحتی نیست که روش خودکار را انتخاب کنید و فقط منتظر واریز پولهای فروش محصولات به حسابتان باشید. اگر انتخابهای درستی نکرده باشید، نه تنها پولی به حسابتان نمیآید بلکه هزینه زیادی را برای تبلیغات هدر میدهید. برای جلوگیری از اتلاف هزینهها، گوگل 11 روش قیمتگذاری را به کاربران پیشنهاد میکند. هر کدام از این 11 روش کاربرد جداگانهای دارند. در ادامه مقاله آشنایی با روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز با مهمترین این روشها آشنا خواهید شد.
قیمت گذاری هوشمند (Smart Bidding) در گوگل ادز
قیمتگذاری هوشمند یک زیرمجموعه از استراتژیهای اتوماتیک قیمتگذاری در گوگل ادز است. قیمتگذاری هوشمند از الگوریتمهای یادگیری ماشین کمک میگیرد تا نرخ تبدیل تبلیغات را بهینهسازی کند. روشهایی مثل CPA و ROAS که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد، جزو روشهای هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز هستند.
قیمتگذاری هوشمند مزیتهای مهمی را برای تبلیغکننده ایجاد میکند . این مزیتها عبارتند از:
استفاده از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین
هنگام قیمت گذاری در گوگل ادز، الگوریتمهای یادگیری ماشین، دادههای بسیار زیاد گوگل را تحلیل میکنند تا پیشبینی دقیقی از نحوه کارکرد تبلیغات روی کلمات کلیدی مدنظر کاربر ارائه کنند. این پیشبینی قطعا از پیشبینی که یک کاربر یا حتی گروهی از متخصصین ارائه کنند، دقیقتر خواهد بود.
استفاده از سیگنالهای متعدد
در قیمتگذاری هوشمند طیف وسیعی از سیگنالها به کمک کاربر میآیند تا تبلیغات هدفمندتری ایجاد کند. این سیگنالها اطلاعات زیادی را از کاربران در اختیار تبلیغکننده میگذارد. اطلاعاتی مثل مکان جغرافیایی، وسیله ارتباطی کاربران، مرورگر اینترنتی آنها و.
کنترل عملکرد تبلیغات
با استفاده از روش هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز، کاربر میتواند عملکرد تبلیغات را بر اساس اهداف کسبوکار و مشتری هدف خود تنظیم کند. برای مثال کاربر میتواند برای هرکدام از کاربرانی که با کامپیوتر، گوشی موبایل یا تبلت میآیند، تبلیغات خاص مرتبط با خودشان را نمایش دهد.
گزارش شفاف عملکرد تبلیغات
قیمتگذاری هوشمند ابزارهایی را در اختیار تبلیغکننده میگذارد که اطلاعات دقیق از نحوه عملکرد تبلیغات و ایرادهای احتمالی آن ارائه میدهند. با استفاده از این اطلاعات هر تبلیغکنندهای به راحتی میتواند بازخوردی عمیق از تبلیغات خود به دست آورده و در سریعترین زمان ایرادهای آن را بر طرف کند.
قیمت گذاری به ازای عمل کاربر (Target CPA bidding)
قیمتگذاری به ازای عمل کاربر یک استراتژی هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز است. این استراتژی قیمتها را طوری تنظیم میکند که با توجه به CPA (قیمت به ازای عمل) در نظر گرفته شده توسط تبلیغکننده، بیشترین نرخ تبدیل را برای او ایجاد کند. گوگل این کار را با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین انجام میدهد. در واقع روش قیمتگذاری به ازای عمل کاربر با استفاده از اطلاعات قبلی کمپین و سیگنالهای زمینهای آن، در هر بار نمایش تبلیغات، قیمت بهینه آن را مشخص میکند.
این قیمتها طوری تعیین میشوند که میانگین قیمت همه تبلیغات برابر با چیزی باشد که کاربر به عنوان CPA (قیمت به ازای عمل) تبلیغات تعیین کرده است. برخی مواقع ممکن است تبلیغ شما قیمتی بالاتر از CPA هدف شما داشته باشد، برخی مواقع هم قیمتی کمتر خواهد داشت. گوگل مجموع اینها را طوری به کار میگیرد که میانگین هزینه تبلیغات برابر با CPA هدف تبلیغکننده باشد.
تغییر در قیمتها به این دلیل رخ میدهند که نرخ واقعی تبدیل وابسته به عواملی است که خیلی تحت کنترل گوگل نیستند. عواملی مثل تغییرات در درون وب سایت شما، تغییرات در تبلیغات شما یا بالا رفتن رقابت در تبلیغات یک کلمه کلیدی بر CPA اثرگذاراند. علاوه بر این CPA واقعی شما ممکن است از چیزی که تعیین کردهاید، بیشتر یا کمتر باشد. با این حال اگر CPA خود را روی 10 دلار تعیین کرده باشید، گوگل ادز به طور خودکار هزینه پیشنهادی تبلیغات شما را در محدوده همان 10 دلار نگه میدارد.
برای کمک به ارتقا عملکرد هر کدام از تبلیغات، از سیگنالهای زمینهای مثل وسیله و مرورگر مورد استفاده کاربران ، مکان جغرافیایی آنها، زمان نمایش بیشتر تبلیغات و. استفاده میشود.
CPA هدف میانگین هزینهای است که حاضرید برای تبدیل هر تبلیغ به عمل مورد انتظارتان پرداخت کنید.
گاهی عمل مورد انتظار شما، وارد شدن کاربر به سایت و کلیک روی دکمه خرید یک محصول خاص است. یا برای کمپینهایی که مربوط به اپلیکیشنهای موبایلی است، عمل مورد انتظار شما نصب برنامه روی گوشی موبایل کاربر است.
در واقع CPA میانگین هزینهای است که بابت هر کدام از این اعمال حاضرید بپردازید. البته پایین گرفتن قیمت ممکن است منجر به کم شدن تعداد کلیک شما شود. زیرا با پایین گرفتن CPA در واقع شما از نمایش تبلیغات در برخی موارد چشمپوشی میکنید. این کار خودبهخود باعث کم شدن تعداد کلیکهای مورد انتظار خواهد شد .اگر اطلاعات قبلی از کمپین شما وجود داشته باشد، خود گوگل با استفاده از آنها مقداری برای CPA به شما پیشنهاد میدهد.
این پیشنهاد بر اساس نرخ تبدیل واقعی تبلیغات شما در دو سه هفته گذشته محاسبه میشود. مقدار میانگین کلیک روی تبلیغات تا حدودی به میزان ترافیک صفحاتی که تبلیغ در آن نمایش داده میشود، بستگی دارد. به همین دلیل محاسبات گوگل ترافیک را هم در نظر میگیرند. در کل پیشنهادی که گوگل برای CPA به شما میدهد، بر اساس تبدیلهای قبلی کمپین شما محاسبه شده است.
به طور کلی میتوان گفت روش قیمتگذاری به ازای عمل کاربر برای مواقعی مناسب است که شما انتظار عمل خاصی از کاربر هدف دارید. در این حالت در صورت انجام عمل مورد انتظار شما توسط کاربر، هزینه تبلیغ از حساب شما برداشته میشود. این هزینه با توجه به CPA تنظیمی خود شما محاسبه میشود. در برخی مواقع ممکن است هزینه اقدام کاربر کمتر از CPA یا بیشتر از آن باشد. اما میانگین هزینهای که شما برای کمپین میپردازید، همان CPA یا قیمت تعیین شده به ازای عمل کاربر است.
در واقع این عدد میزان هزینهای است که شما حاضرید برای به دست آوردن یک مشتری بپردازید . فرض کنید محصولی که شما می فروشید 10 دلار سودآوری داشته باشد. اگر میزان CPA خود را 10 دلار قرار دهید، در واقع به ازای فروش هر محصول شما هیچ سودی نخواهید کرد. اما اگر CPA را روی 9 دلار قرار دهید، به ازای فروش هر محصول، 9 دلار بابت تبلیغات گوگل ادز هزینه کردهاید و 1 دلار سود به دست آوردهاید.
قیمت گذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه (Target ROAS bidding)
قیمتگذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه هم یکی از روشهای هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز است. این روش به شما کمک میکند نرخ تبدیل بالاتر و در نتیجه درآمد بیشتری از تبلیغات خود بدست آورید. گوگل نرخ تبدیل آینده کمپین شما را بر اساس نرخهای تبدیل قبلی پیشبینی میکند. سپس مقدار بیشترین هزینه به ازای هر کلیک یا CPC را طوری تنظیم میکند که نرخ تبدیل شما را به حداکثر رسانده و نرخ بازگشت سرمایه موردنظر شما را برآورده کند .
متاسفانه یا خوشبختانه این روش قیمتگذاری کمی با ریاضی سر و کار دارد. چرا که باید نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه و. را محاسبه کنید. فرمول کلی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بدین صورت است که باید مبلغی را که به عنوان درآمد در نظر دارید، بر هزینه تبلیغات خود تقسیم کنید. عدد حاصل را در 100 ضرب کنید تا نرخ بازگشت سرمایه بر حسب درصد به دست آید. بگذارید با مثالی این فرمول را بررسی کنیم.
فرض کنید شما انتظار دارید به ازای هر 2 دلاری که برای تبلیغ در گول ادز هزینه میکنید، 10 دلار درآمد به دست آورید. نرخ بازگشت سرمایه شما میشود:
TARGET ROAS= 5*100= 500%
در این مثال نرخ بازگشت سرمایه مدنظر شما 500 درصد است. کافی است در زمان تنظیم کمپین خود میزان ROAS را روی 500 قرار دهید. حالا گوگل سعی میکند تبلیغات شما را طوری نمایش دهد که با بالاترین نرخ تبدیل به میانگین نرخ بازگشت سرمایه 500 درصد برسید. مثل روش قبلی در اینجا هم گوگل از سیگنالهای کاربران برای بهینه کردن تبلیغات شما استفاده میکند. این روش برای زمانی مناسب است که شما به دنبال میزان سود مشخصی از تبلیغات خود هستید.
قیمت گذاری بر اساس مکان صفحه (Target search page location bidding)
روش قیمتگذاری بر اساس مکان صفحه از روشهای پرکاربرد قیمتگذاری در گوگل ادز بود که امروزه منسوخ شده است. گوگل این روش را از سال 2019 کنار گذاشت. به جای آن روش سهم نمایش هدف (Target Impression Share) را معرفی کرد. در روش قیمتگذاری بر اساس مکان صفحه، هدف تبلیغکننده قرار گرفتن در بالای نتایج صفحه اول جستجوی ارگانیک گوگل بود. البته جایگاههای دیگر مثل رتبه 10 را هم میشد انتخاب کرد. گوگل قیمتی برای تبلیغات شما پیشنهاد میداد که همواره بتوانید در جایگاه مدنظر خود قرار گیرید.
قیمت گذاری بر اساس کسب رتبه بهتر (Target outranking share bidding)
روش قیمتگذاری بر اساس کسب رتبه بهتر هم از روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز بود که دیگر کارایی ندارد. این روش هم از سال 2019 کنار گذاشته شد. گوگل روش سهم نمایش هدف (Target Impression Share) را به جای آن معرفی کرد. در روش قیمتگذاری بر اساس کسب رتبه بهتر، هدف تبلیغکننده قرار گرفتن در رتبهای بالاتر از رقیب بود. یعنی شما باید نام دامنه رقیب را به گوگل اعلام میکردید تا گوگل در کلمات کلیدی مختلف، لینک تبلیغات شما را بالاتر از دامنه رقیب نگه دارد. همچنین در این روش میتوانستید مقداری برای حداکثر قیمت هر تبلیغ تعیین کنید تا هزینههایتان سر به فلک نکشد.
قیمت گذاری بر اساس سهم نمایش هدف (Target Impression Share)
روش نوظهور سهم نمایش هدف در سال 2019 به جای دو روش قبلی ارائه شد. این روش قرار دادن تبلیغ در بالای صفحه یا هر جای دیگری است که تبلیغکننده بخواهد. این روش قیمتگذاری در گوگل ادز سه گزینه برای جایگاه تبلیغات در اختیارتان میگذارد. گزینه اول Absolute top صفحه است، گزینه بعد بالای صفحه و گزینه دیگر مکان دلخواه در سرپ است. با انتخاب هر گزینه، گوگل قیمت تبلیغات شما را طوری تعیین میکند که دقیقا در جایگاهی که تعیین کردهاید، قرار گیرند.
برای مثال فرض کنید میزان Target Impression Share (سهم نمایش هدف) خود را 65 درصد برای Absolute top صفحه تعیین کردهاید. در این حالت گوگل قیمت هر کلیک روی تبلیغ شما را مقداری در نظر میگیرد که در 65 درصد از موارد ممکن، تبلیغات شما در Absolute top صفحه نمایش داده شود.
انواع استراتژی قیمت گذاری در ادز
استراتژیهای قیمتگذاری در گوگل ادز به دو دسته اتوماتیک یا خودکار و دستی تقسیم میشوند. در ادامه به بررسی مختصر انواع استراتژی پیشنهاد قیمت در ادوردز (Bid Strategy) میپردازیم:
قیمتگذاری دستی (Manual bidding strategy)
در روش قیمت گذاری دستی تبلیغکننده خود اقدام به تعیین قیمت موردنظر برای نمایش تبلیغات میکند. گوگل بر اساس قیمت پیشنهادی کاربر و قیمتهای رقبا اقدام به نمایش آن میکند. البته در این حالت تبلیغکننده باید مرتب تبلیغات خود را رصد کند و در صورت نیاز قیمت پیشنهادی را تغییر دهد.
قیمتگذاری اتوماتیک (Automated bid strategy)
قیمت گذاری اتوماتیک اما به کمک تبلیغکنندهها آمد تا بار سنگین بررسیهای همیشگی تبلیغات و حدس زدن قیمت مناسب را از دوش آنها بردارد. گوگل برای قیمتگذاری اتوماتیک 11 روش مختلف ارائه کرده که هر کدام برای رساندن تبلیغکننده به هدفی خاص طراحی شدهاند. بالا بردن تعداد کلیک روی تبلیغ ، بالا بردن نرخ تبدیل تبلیغ ، ا فزایش دسترسی به تبلیغ و افزایش نرخ بازگشت سرمایه تبلیغکننده از جمله مهمترین هدفهاییاند که گوگل برای کاربران تامین میکند.
روشهای قیمت گذاری در گوگل ادز امروزه کار کاربران را برای تبلیغات در گوگل بسیار راحت کردهاند. اما کار کردن با آنها نیاز به شناخت دقیق روشهای مختلف قیمتگذاری دارد. قیمت تبلیغات در گوگل ادز به دو صورت اتوماتیک و دستی قابل تنظیم است. در روش دستی تبلیغکننده بر اساس قیمتِ پیشنهادی (bid) تجربه خود قیمتی را برای تبلیغات تعیین میکند. گوگل هم بر اساس قیمت تعیینشده جایگاههایی را به تبلیغات موردنظر اختصاص میدهد.
در روش اتوماتیک، کاربر اهداف خود را به گوگل اعلام میکند. در این حالت خود گوگل مناسبترین قیمتها را برای بهینهترین حالت تبلیغات پیشنهاد میکند. روشهای قیمتگذاری بر اساس عمل کاربر، قیمتگذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه و قیمتگذاری بر اساس سهم نمایش هدف از جمله مهمترین و پرکاربردترین روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز هستند.
بررسی عوامل موثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی
پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. در این پژوهش، تأثیر متغیرهای ریسک نقدشوندگی سهام، ریسک نقدشوندگی بازار، نقدشوندگی بازار، تعداد دفعات معاملات سهام و حجم ریالی معاملات سهام بر روی شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، پنج فرضیه تدوینشده و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای متشکل از 107 شرکت ( 642 سال- شرکت) از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 الی 1391 انتخاب گردید و برای آزمون آنها از روش دادههای ترکیبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد فرضیههای اول و دوم پژوهش پذیرفته میشوند؛ بدین صورت که حجم معاملات سهام و تعداد دفعات معاملات سهام ارتباط معنیداری با شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام دارند ولی ارتباطی بین متغیرهای ریسک نقدشوندگی سهام، نقدشوندگی بازار و ریسک نقدشوندگی بازار با شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام یافت نشد.
کلیدواژهها
- عدم تقارن اطلاعاتی
- شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
- ریسک نقدشوندگی سهام
- ریسک نقدشوندگی بازار
- نقدشوندگی بازار
- حجم معاملات سهام
عنوان مقاله [English]
An Investigation of Affecting Factors in Bid Ask Spread as a Measure for Information Asymmetry
نویسندگان [English]
- Heidar Foroughnejad 1
- Mohsen Moradijoz 2
1 Sama Technical and Vocational Training College, Islamic Azad University, Andisheh Branch, Andisheh, Iran
This study examines the effective factors in bid ask spread as a measure for information asymmetry among listed firms in Tehran’s stock exchange. In this study, the effect of share’s liquidity risk variables, market liquidity risk, , market liquidity, number of transactions, and trading volume of bid ask spread is investigated. In this line, five hypotheses were suggested. A sample consisting of 107 firms (642 firms-year) among the Listed Firms in Tehran’s Stock Exchange (from 2007 to 2012) were collected and tested through combined data method to test the hypotheses. The results verify the first and second hypotheses in that the number of transactions and trading volume has significant relationship with bid ask spread. However, no relationship was found to be between liquidity risk, market liquidity risk, and market liquidity with bid ask spread.
نحوه کاهش رقم پیشنهادی مناقصه به کمک بهینهسازی هزینه تأمین مالی
اجرای پروژهها نیازمند سرمایهگذاریهای کلان بوده و همین موضوع باعث شده است تا تامین مالی پروژه یکی از موارد قابل توجه برای محققان و افراد اجرایی تلقی گردد. اما باید بدانیم که فقط کارفرمایان به تامین مالی پروژه نیاز نداشته و همان طور که در مقاله نحوه محاسبه هزینه و شبکه جریان نقدینگی پروژه اشاره کردیم، اکثر پیمانکاران نیز به تامین مالی پروژه نیاز دارند. به همین دلیل است که هزینه تأمین مالی، یکی از هزینههای قابلتوجه در پروژهها برای پیمانکاران بوده و نه تنها در زمان اجرای پروژه و بر روی هزینه کل پروژه تاثیر فراوانی دارند، بلکه میتواند در رقم مناقصه و قدرت رقابت پذیری پیمانکاران نیز تاثیر فراوانی داشته باشد. این هزینه بهعنوان یک هزینه بالاسری ( Project Overhead ) در نظر گرفته شده و بسیاری از پیمانکاران به دلیل عدم محاسبه این هزینه (هزینه تأمین مالی پروژه) که باید بر اساس شبکه جریان نقدینگی ( cash flow ) محاسبه گردد، صرفا اقدام به فرض یک درصد بالاسری تخمینی مینمایند. قطعاً قیمتِ پیشنهادی (bid) این محاسبه تخمینی اثرات زیانبار زیادی را به همراه داشته و بعضا باعث ضررهای فراوانی برای پیمانکاران نیز میگردد. اگر هزینه تأمین مالی پروژه دست بالا گرفته شود، طبیعتاً باعث ازدستدادن قدرت رقابتپذیری پیمانکار در مناقصات میگردد. اگر این هزینه دست پایین گرفته شود، باعث ضرر پیمانکار از سود تخمینی خود خواهد شد که در درازمدت اداره کسب و کار را با مشکل مواجه خواهد نمود. بر همین اساس، اهمیت محاسبه هزینه تأمین مالی پروژه بر اساس پیشبینی شبکه جریانهای نقدینگی ( cash flow forecast ) بسیار زیاد است. از سوی دیگر، کاهش هزینه تأمین مالی پروژه نیز میتواند منجر به افزایش قدرت پیمانکار برای شرکت در مناقصه با رقم پیشنهادی پایینتر گردیده، پروژه های بیشتری را نصیب پیمانکار نموده، هزینه های بالاسری سازمان را سرشکن کرده و در نهایت سود بیشتری عاید پیمانکار نماید.
شکل 1. تامین مالی پروژه
1. مدل کاهش رقم مناقصه با بهینهسازی هزینه تأمین مالی
هزینه تأمین مالی به جریان نقدی ورودی و خروجی در طول پروژه بستگی داشته و میتواند از پروژهای به پروژه دیگر بسیار متفاوت باشد. در مطالعهای که توسط دکتر علوی پور و پروفسور Arditi که در سال 2018 به چاپ رسیده است ([1])، مدلی پیشنهاد گردیده که هزینه تأمین مالی مورد انتظار را بر اساس پیشبینی شبکه جریان نقدینگی پروژه محاسبه نموده و در نهایت با ساختاری اجرایی رقم پیشنهادی مناقصه را برآورد مینماید. این مطالعه، بر تأثیر هزینه تأمین مالی پروژه در مرحله مناقصه متمرکز بوده و هدف آن کاهش قیمت پیشنهادی مناقصه، با استفاده از کمینه سازی هزینه تأمین مالی پروژه، بر اساس پیشبینی جریان نقدینگی پروژه است.
مدل پیشنهادی، با انتخاب بهینه ترکیبی از گزینههای تأمین مالی موجود در پروژه، اقدام به برآورد قیمت پیشنهادی با استفاده از هزینه تأمین مالی بهینه شده مینماید تا در نهایت کمترین میزان رقم پیشنهادی برای مناقصه برآورد گردد. خط اعتباری (Line of Credit) یکی از رایجترین روشهای تأمین مالی در پروژههای ساخت است و تأمین مالی پروژه معمولاً تنها با یک خط اعتباری انجام میشود. دلیل اینکه گزینههای دیگر تأمین مالی، بهاندازه خط اعتباری رایج نیستند، این است که هیچ روشی وجود ندارد که بتواند یک برنامه زمانبندی تأمین مالی ارائه دهد که ترکیبی بهینه از گزینههای تأمین مالی با در نظر گرفتن تمامی حالتهای مختلف باشد.
به جهت ایجاد مدل مناسب در مطالعه انجام شده توسط دکتر علوی پور و پروفسور Arditi، سه سناریو مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت که این سه سناریو عبارتاند از:
الف- هزینه تأمین مالی با درنظرگرفتن درصدی از هزینه کل محاسبه میشود.
ب- فقط یک خط اعتباری در نظر گرفته شده است.
پ- مدل پیشنهادی در این تحقیق برای بهحداقلرساندن هزینه تأمین مالی مورد انتظار، با انتخاب ترکیب مناسب از گزینههای تأمین مالی از بین بسیاری از گزینههای موجود، اتخاذ میگردد.
شکل 2. الگوریتم مدل معرفی شده
مدل معرفی شده در مطالعه موردنظر، دارای مزایای فراوانی است که برخی از این مزایا عبارتاند از:
الف- با استفاده از روش بهینهسازی تأمین مالی که گزینههای مختلف تأمین مالی (یعنی وامهای کوتاهمدت، وامهای بلندمدت و خطوط اعتباری) را در نظر میگیرد، هزینه تأمین مالی مورد انتظار یک پیمانکار را به حداقل میرساند؛
ب- کاهش قیمت پیشنهادی مناقصه
پ- افزایش رقابتپذیری پیشنهاد دهنده
ت- افزایش قدرت مذاکره پیمانکار با وامدهنده با ارائه برنامه تأمین مالی بهینه
ث- حذف خطر غافلگیری تأمین مالی در طول مراحل ساخت
2. نتیجهگیری
بهطورکلی، باتوجهبه مدلهای معرفی شده در مطالعات قبلی که همه آنها به مرحله ساخت مربوط میشدند، مطالعه معرفی شده، مدلی را به جهت ایجاد بهینهسازی هزینههای تأمین مالی، در مرحله مناقصه معرفی کرده است که مزایای زیادی را میتواند برای پیمانکار به همراه داشته باشد.
- جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.
جایگاه این مبانی در آموزشهای مؤسسه ACEMI
در نقشه راه جامع مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، دورهای در سطح مهارتهای سخت قیمتِ پیشنهادی (bid) با عنوان (تأمین مالی پروژه) ارائه شده است که این ساختار را بهصورت جامع و اجرایی آموزش میدهد. البته باید اشاره نمود که پیشنیازهای این دوره جامع، دوره مدیریت مالی، حسابداری و هزینه در پروژه و سازمانهای پروژه محور و دوره ارزیابی اقتصادی پروژه هستند که در نقشه راه جامع مدیریت ساخت مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور قابلمشاهده است. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دورهها میتوانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.
[1] Alavipour, S.M.R. Arditi, D. 2018. Impact of contractor's optimized financing cost on project bid price. International Journal of Project Management.
Project Overhead ) در نظر گرفته شده و بسیاری از پیمانکاران به دلیل عدم محاسبه این هزینه (هزینه تأمین مالی پروژه) که باید بر اساس شبکه جریان نقدینگی ( cash flow ) محاسبه گردد، صرفا اقدام به فرض یک درصد بالاسری تخمینی مینمایند. قطعاً این محاسبه تخمینی اثرات زیانبار زیادی را به همراه داشته و بعضا باعث ضررهای فراوانی برای پیمانکاران نیز میگردد. اگر هزینه تأمین مالی پروژه دست بالا گرفته شود، طبیعتاً باعث ازدستدادن قدرت رقابتپذیری پیمانکار در مناقصات میگردد. اگر این هزینه دست پایین گرفته شود، باعث ضرر پیمانکار از سود تخمینی خود خواهد شد که در درازمدت اداره کسب و کار را با مشکل مواجه خواهد نمود. بر همین اساس، اهمیت محاسبه هزینه تأمین مالی پروژه بر اساس پیشبینی شبکه جریانهای نقدینگی ( cash flow forecast ) بسیار زیاد است. از سوی دیگر، کاهش هزینه تأمین مالی پروژه نیز میتواند منجر به افزایش قدرت پیمانکار برای شرکت در مناقصه با رقم پیشنهادی پایینتر گردیده، پروژه های بیشتری را نصیب پیمانکار نموده، هزینه های بالاسری سازمان را سرشکن کرده و در نهایت سود بیشتری عاید پیمانکار نماید.
شکل 1. تامین مالی پروژه
1. مدل کاهش رقم مناقصه با بهینهسازی هزینه تأمین مالی
هزینه تأمین مالی به جریان نقدی ورودی و خروجی در طول پروژه بستگی داشته و میتواند از پروژهای به پروژه دیگر بسیار متفاوت باشد. در مطالعهای که توسط دکتر علوی پور و پروفسور Arditi که در سال 2018 به چاپ رسیده است ([1])، مدلی پیشنهاد گردیده که هزینه تأمین مالی مورد انتظار را بر اساس پیشبینی شبکه جریان نقدینگی پروژه محاسبه نموده و در نهایت با ساختاری اجرایی رقم پیشنهادی مناقصه را برآورد مینماید. این مطالعه، بر تأثیر هزینه تأمین مالی پروژه در مرحله مناقصه متمرکز بوده و هدف آن کاهش قیمت پیشنهادی مناقصه، با استفاده از کمینه سازی هزینه تأمین مالی پروژه، بر اساس پیشبینی جریان نقدینگی پروژه است.
مدل پیشنهادی، با انتخاب بهینه ترکیبی از گزینههای تأمین مالی موجود در پروژه، اقدام به برآورد قیمت پیشنهادی با استفاده از هزینه تأمین مالی بهینه شده مینماید تا در نهایت کمترین میزان رقم پیشنهادی برای مناقصه برآورد گردد. خط اعتباری (Line of Credit) یکی از رایجترین روشهای تأمین مالی در پروژههای ساخت است و تأمین مالی پروژه معمولاً تنها با یک خط اعتباری انجام میشود. دلیل اینکه گزینههای دیگر تأمین مالی، بهاندازه خط اعتباری رایج نیستند، این است که هیچ روشی وجود ندارد که بتواند یک برنامه زمانبندی تأمین مالی ارائه دهد که ترکیبی بهینه از گزینههای تأمین مالی با در نظر گرفتن تمامی حالتهای مختلف باشد.
به جهت ایجاد مدل مناسب در مطالعه انجام شده توسط دکتر علوی پور و پروفسور Arditi، سه سناریو مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت که این سه سناریو عبارتاند از:
الف- هزینه تأمین مالی با درنظرگرفتن درصدی از هزینه کل محاسبه میشود.
ب- فقط یک خط اعتباری در نظر گرفته شده است.
پ- مدل پیشنهادی در این تحقیق برای بهحداقلرساندن هزینه تأمین مالی مورد انتظار، با انتخاب ترکیب مناسب از گزینههای تأمین مالی از بین بسیاری از گزینههای موجود، اتخاذ میگردد.
شکل 2. الگوریتم مدل معرفی شده
مدل معرفی شده در مطالعه موردنظر، دارای مزایای فراوانی است که برخی از این مزایا عبارتاند از:
الف- با استفاده از روش بهینهسازی تأمین مالی که گزینههای مختلف تأمین مالی (یعنی وامهای کوتاهمدت، وامهای بلندمدت و خطوط اعتباری) را در نظر میگیرد، هزینه تأمین مالی مورد انتظار یک پیمانکار را به حداقل میرساند؛
ب- کاهش قیمت پیشنهادی مناقصه
پ- افزایش رقابتپذیری پیشنهاد دهنده
ت- افزایش قدرت مذاکره پیمانکار با وامدهنده با ارائه برنامه تأمین مالی بهینه
ث- حذف خطر غافلگیری تأمین مالی در طول مراحل ساخت
2. نتیجهگیری
بهطورکلی، باتوجهبه مدلهای معرفی شده در مطالعات قبلی که همه آنها به مرحله ساخت مربوط میشدند، مطالعه معرفی شده، مدلی را به جهت ایجاد بهینهسازی هزینههای تأمین مالی، در مرحله مناقصه معرفی کرده است که مزایای زیادی را میتواند برای پیمانکار به همراه داشته باشد.
- جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.
جایگاه این مبانی در آموزشهای مؤسسه ACEMI
در نقشه راه جامع مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، دورهای در سطح مهارتهای سخت با عنوان (تأمین مالی پروژه) ارائه شده است که این ساختار را بهصورت جامع و اجرایی آموزش میدهد. البته باید اشاره نمود که پیشنیازهای این دوره جامع، دوره مدیریت مالی، حسابداری و هزینه در پروژه و سازمانهای پروژه محور و دوره ارزیابی اقتصادی پروژه هستند که در نقشه راه جامع مدیریت ساخت مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور قابلمشاهده است. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دورهها میتوانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.
[1] Alavipour, S.M.R. Arditi, D. 2018. Impact of contractor's optimized financing cost on project bid price. International Journal of Project Management.
قیمت پیشنهادی خرد شده -
2021-6-21 · قیمت پیشنهادی (Bid price) قیمت پیشنهادی بالاترین قیمتی است که یک خریدار بالقوه حاضر است برای ارز دیجیتال مشخصی پرداخت کند. معمولاً این قیمت خرید ارز است. وقتی تقاضا وجود دارد ، قیمت پیشنهادی افزایش می یابد.
Read More
سبزی خرد شده تازه
سبزی آش خرد شده تازه 15,500 تومان. مشاهده سریع. سبزی کوکو خرد شده تازه 15,500 تومان. مشاهده سریع. اسفناج خرد شده تازه 16,000 تومان. مشاهده سریع. سبزی سوپ 15,500 تومان. مشاهده سریع. جعفری خرد شده تازه 15,500 تومان.
Read More
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات. که در آن: L = قیمت ترازشده. C = قیمت پیشنهادی (درج شده در پاکت قیمت) i = ضریب تأثیر امتیاز فنی. t = امتیاز فنی پیشنهادها (بین شصت تا صد امتیاز) تبصره ۱ـ همه .
Read More
قیمت روز مغز گردوی خرد شده در تهران - شرکت .
2022-2-12 · قیمت روز مغز گردوی خرد شده در تهران admin مغز گردو ارسال دیدگاه 410 بازدید قیمت گردو به عوامل مختلفی از جمله:تازگی، رنگ گردو، اندازه، میزان چرب بودن، نژاد گردو، با پوست یا بدون پوست بودن گردو بستگی دارد.
Read More
کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمانهای لوکس - اکوفارس
دنیای اقتصاد نوشت: روند کاهش جزئی قیمت پیشنهادی آپارتمان های مسکونی در مناطق لوکس تهران به ویژه گران ترین مناطق شمال پایتخت (مناطق یک و سه) ادامه دارد و به عموم آپارتمان های عرضه شده در بازار کنونی تسری یافته است
Read More
آموزش نحوه خرید و فروش سهام در بورس (راهنمای گام .
2020-4-12 · در معاملات سهام، کارگزاری هم برای انجام معاملات کارمزد دریافت میکند، در این کادر قیمت سر به سر با در نظر گرفتن این هزینه نوشته شده است. یعنی قیمت پیشنهادی شما برای خرید هر سهم 11.202 ریال است .
Read More
قیمت و خرید آنلاین مغز گردو خرد شده با بهترین .
برای خرید آنلاین گردو خرد با بهترین کیفیت و قیمت سفارش خود را تنها با چند کلیک در سایت بارجیل ثبت کنید و درب منزلتان تحویل بگیرید. گردو مادۀ مغذی و مفیدی است که متخصصان تغذیه همیشه مصرف آن را پیشنهاد می دهند.
Read More
مشخصات، قیمت، خرید و فروش کامپیوتر اسمبل شده
مشخصات ، قیمت ، خرید و فروش کیس اسمبل شده تنوع بالای سخت افزارهای موجود در بازار، نیاز کاربران و همچنین آشفتگی بازار به لحاظ نوسانات قیمتی موجب شده که برای اسمبل کردن یک سیستم نیاز به دانش و اطلاعات بالایی داشته باشید.
Read More
آموزش اقتصاد خرد – بخش یکم| فرادرس
آموزش اقتصاد خرد - بخش یکم. ناشر. فرادرس. شناسه اثر. ۸–۱۲۴۵۲–۰۸۰۰۳۰ (ثبت شده در مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد) کد آموزش. FVACC9907. مدت زمان. ۹ ساعت و ۳۲ دقیقه.
Read More
قیمت پیشنهادی و درخواستی (Bid and Ask) یعنی چه و چه .
قیمت پیشنهادی (Bid price) قیمت پیشنهادی بالاترین قیمتی است که یک خریدار بالقوه حاضر است برای ارز دیجیتال مشخصی پرداخت کند. معمولاً این قیمت خرید ارز است. وقتی تقاضا وجود دارد ، قیمت پیشنهادی افزایش می یابد.
Read More
سبزی خرد شده تازه
سبزی آش خرد شده تازه 15,500 تومان. مشاهده سریع. سبزی کوکو خرد شده تازه 15,500 تومان. مشاهده سریع. اسفناج خرد شده تازه 16,000 تومان. مشاهده سریع. سبزی سوپ 15,500 تومان. مشاهده سریع. جعفری خرد شده تازه 15,500 تومان.
Read More
قیمت لوبیا سبز خرد شده - خرید لوبیا سبز بدون .
قیمت لوبیا سبز خرد شده بر اساس عواملی تعین می شود که در این مقاله از سایت با ما همرا باشید تا به بررسی قیمت خردشده خرید لوبیا سبز خرد شده پس از دریافت قیمت لوبیا سبز خرد شده و اطلاع از میزان موجودی محصول می توانید اقدام به .
Read More
مشخصات، قیمت و خرید نعناع و جعفری خرد شده .
2021-10-31 · نعناع و جعفری خرد شده ( خورشت کرفس ), قیمت نعناع و جعفری خرد شده, 30.000 تومان, خواص نعناع و جعفری, طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی برای درست کردن خورشت کرفس، ابتدا سبزیجات خورشت را آماده می کنیم.
Read More
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات. که در آن: L = قیمت ترازشده. C = قیمت پیشنهادی (درج شده در پاکت قیمت) i = ضریب تأثیر امتیاز فنی. t = امتیاز فنی پیشنهادها (بین شصت تا صد امتیاز) تبصره ۱ـ همه .
Read More
لیست قیمت خرید ترشی سیر خرد شده - بازار خرید و .
لیست قیمت خرید ترشی سیر خرد شده محلی و کارخانه ای با جزئیات کامل توسط سایت های فروشنده آن ارائه می گردد. جهت ثبت سفارش ترشی سیر و انواع ترشیجات مختلف، با بخش فروش این شرکت همراه باشید.
Read More
کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمانهای لوکس - اکوفارس
دنیای اقتصاد نوشت: روند کاهش جزئی قیمت پیشنهادی آپارتمان های مسکونی در مناطق لوکس تهران به ویژه گران ترین مناطق شمال پایتخت (مناطق یک و سه) ادامه دارد و به عموم آپارتمان های عرضه شده در بازار کنونی تسری یافته است
Read More
خرید کیس گیمینگ اسمبل شده - قیمت کیس گیمینگ کامل .
خرید آنلاین کیس کامپیوتر اسمبل شده مخصوص بازی با ارزانترین قیمت بازار , بهترین سیستم پیشنهادی برای بازی با قیمت به روز در پورومیکس با ارسال رایگان خرید سیستم گیمینگ ارزان قیمت\r\nبا توجه به افزایش قیمت قطعات کامپیوتری .
Read More
جلبک خرد شده تالگو | قیمت جلبک خرد شده دریایی .
جلبک خرد شده. جلبک دریایی سرشار از املاح و موارد معدنی دریایی است که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های ارگانیک باعث افزایش جریان خون در سطح پوست و تحریک تولید کلاژن در لایه های میانی پوست می .
Read More
قیمت و خرید آنلاین مغز گردو خرد شده با بهترین .
برای خرید آنلاین گردو خرد با بهترین کیفیت و قیمت سفارش خود را تنها با چند کلیک در سایت بارجیل ثبت کنید و درب منزلتان تحویل بگیرید. گردو مادۀ مغذی و مفیدی است که متخصصان تغذیه همیشه مصرف آن را پیشنهاد می دهند.
Read More
خرید 52 مدل بهترین سبزی خردکن خانگی [پرطرفدار] و .
2022-4-3 · خرید 52 مدل بهترین سبزی خردکن خانگی [پرطرفدار] و ارزان قیمت. سبزی خردکن از جمله وسایلی است که وجود آن در آشپزخانه یک نعمت بزرگ محسوب می شود. چرا که در این صورت از خرد کردن سبزی به صورت دستی بی .
Read More
قیمت عمده پلاستیک خرد شده iranplasticmarket
2022-3-9 · پلاستیک خرد شده از مواد اولیه بسیاری از محصولات پلاستیکی می باشد لذا قیمت خرید این ماده تجاری تاثیر عمده ای بر قیمت فروش محصولات پلاستیکی دارد. بسیاری از محصولات موجود در بازار فروش محصولات پلاستیکی از مواد اولیه .
Read More
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات
فرمول محاسبه قیمت تراز شده در مناقصات. که در آن: L = قیمت ترازشده. C = قیمت پیشنهادی (درج شده در پاکت قیمت) i = ضریب تأثیر امتیاز فنی. t = امتیاز فنی پیشنهادها (بین شصت تا صد امتیاز) تبصره ۱ـ همه .
Read More
سیستم پیشنهادی بازی GTA V
در بخش روبهرو، حداقل نیاز سخت افزاری و سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی GTA V نمایش داده شده است. همانطور که مشخص است این بازی توسط تمامی سیستم های حال حاضر و حتی نسل های گذشته سیستم های PC نیز قابل اجراست و این موضوع یکی .
Read More
قیمت سبزی شوید تازه خرد شده بازار خرید و فروش .
قیمت سبزی شوید تازه خرد شده در این مرکز بسیار مناسب و مشتری پسند تعیین می باشد. همچنین امکان سفارش و خرید آن در هر مقداری نیز برای خریداران به صورت غیرحضوری امکان پذیر است.
Read More
بازار خرید و فروش سبزیجات آماده | سبزیجات شروین
قیمت خرید شوید خرد شده بسته بندی درجه یک توزیع مستقیم شوید خرد شده منجمد مدیریت مجموعه شروین تلفن: 09175315477 درباره ما درباره ما مجموعه شروین، با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی .
Read More
فروش جو دوسر پرک خرد شده خارجی - جو دوسر پرک خرد .
فروش جو دوسر پرک خرد شده خارجی در بسته بندی های بزرگ 10 و 15 کیلویی با قیمت بسیار شگفت انگیز حتی برای مصرف کنندگان خانگی این محصول از طریق این وب سایت انجام میپذیرد. اوتمیل را به صورت فله با قیمت ارزان در سبد غذایی خود قرار .
Read More
شوید خردشده تازه - اطلاع از قیمت و خرید - تره بار .
2022-3-13 · اطلاع از قیمت و خرید آنلاین شوید تازه خرد شده از تره بار اینترنتی سبزی من در تهران - این محصول دارای 500 گرم شوید تازه خرد شده و خانگی است. شوید گیاهی است که برای ما ایرانیها با ترکیب پلو شناختهتر شد.
Read More
خرید تندیس میناکاری شده با قیمت ارزان برای .
2022-4-6 · قیمت تندیس های میناکاری بر اساس کار انجام شده بر روی آن متفاوت است. بدلیل اینکه تمامی مراحل تولید در داخل کشور صورت می گیرد قیمت ظروف صنایع دستی ارزانتر از محصولات وارداتی بوده و می تواند گزینه خوبی برای خرید باشد.
Read More
موسسه منظومه خرد
2022-3-19 · جشنواره دانشآموزی خرد برای سومین سال متوالی روز پنجشنبه ۱۹ اسفند به صورت مجازی برگزار شد. این جشنواره که از رسمهای دیرین مدارس خرد است و از سال ۱۳۷۹ برگزار شده، هر سال در زمینههای گوناگونی رقم میخورد.
آشنایی با مفاهیم بازار فارکس ( Pips, Spread, Bid, Ask, Lot و غیره)
در این مقاله به معرفی و تشریح مفاهیم پایه ی بازار فارکس می پردازیم، مواردی نظیر اینکه ISO کدها در بازار فارکس چه هستند، جفت ارز چیست، در بازار فارکس Pip به چه گفته میشود، Point، Spread، Bid، Ask، Leverage، Lot، Amount، چه هستند و سود و زیان در بازار فارکس چگونه و با چه اصولی محاسبه میشود؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ میدهیم.
آشنایی با مفاهیم بازار فارکس ( Pips, Spread, Bid, Ask, Lot و غیره)
آشنایی با مفاهیم بازار فارکس
بازار تبادل ارز خارجی یا فارکس (به انگلیسی: Foreign exchange market ) با نام اختصاری FOREX اصطلاحی است برگرفته از دو کلمه Foreign Exchange است که به معنی تبادل پول خارجی است. به پول خارجی در زبان فارسی ارز گفته می شود بنابراین FOREX را می توان «دادوستد ارز» نامید.
ساده ترین تعریف برای «دادوستد»، «تبدیل یک ارز به ارز دیگر است» که حجمی از این تبادل ها به منظور خرید و فروش کالا یا خدمات شرکت ها یا دولت ها، هزینه های سفر و خرید جهانگردان یا سرمایه گذاری اشخاص یا بنگاه ها در کشور مورد استفاده ی ارز است.
البته بیشترین حجم تبادل های ارزی با هدف کسب سود از تفاضل قیمت خرید و فروش انجام می گیرد. چیزی که تفاوت دو مقدار Bid و Ask در معاملات محسوب می شود. در بازار تبادل ارز جهان تمامی بانک ها (اعم از تجاری و مرکزی و سرمایه گذاری) ، مؤسسات مالی بزرگ، شرکت های چندملیتی، تاجران، شرکت های بیمه، شرکت های صادرات و واردات، صندوق های بازنشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی در آن ارزهای مختلفی همچون دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و … را داد و ستد می کنند. (1)
آشنایی با ISO کدها و نمادها در بازار فارکس (بازار ارز)
کدهای ارزی ایزو، کدهای الفبایی سه حرفی هستند که نمایانگر ارزهای مختلفی هستند که در سراسر جهان استفاده می شود. وقتی این کدها به صورت جفتی با هم ترکیب شوند نمادها و نرخ های متقاطع مورد استفاده در تجارت ارز را تشکیل می دهند. کد الفبایی سه حرفی مخصوص هر کشور نیز دارای یک کد عددی سه رقمی مربوط به آن است.
این کدها توسط سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) ارائه می شود که سازمان غیردولتی شناخته شده ای است که استانداردهای لازم برای تولید، تجارت، فناوری و ارتباطات را ارائه می دهد. برای ارزها، سند حاکم ISO 4217 : 2015 خوانده می شود.
آشنایی با مفهوم جفت ارز در بازار فارکس ( Currency Pairs )
کدهای ارزی ایزو، پایه ی جفت ارزها هستند که عبارت اند از ساختارهای سهمیه و قیمت ارزهای معامله شده در بازار فارکس. ارزش ارز قیمتِ پیشنهادی (bid) نرخی است و با مقایسه آن با ارز دیگر تعیین می شود. اولین کد سه رقمی که برای تعیین ارز در یک سهم جفت ارز مورداستفاده قرار می گیرد، ارز پایه نامیده می شود و به ارز دوم، نرخ ارز گفته می شود. جفت ارز مشخص می کند که برای خرید یک واحد از واحد پایه نیاز به چه مقدار از نرخ ارز است.
به عنوان مثال، یورو/ دلار ( EUR / USD ) نرخی برای یورو در برابر قیمتِ پیشنهادی (bid) دلار آمریکا است. EUR کد ارزی ایزو با سه حرف از واژه ی یورو است و USD کدی برای دلار آمریکا است. قیمت ذکرشده برای این جفت 1.2500 بدین معنی است که یک یورو به مبلغ 1.2500 دلار آمریکا مبادله می شود، زیرا در این حالت، EUR واحد پول پایه و USD نرخ ارز (یا پیشخوان ارز) است. این بدان معناست که 1 یورو قابل تعویض با 1.25 دلار آمریکا است. راه دیگر برای بررسی این مسئله این است که خرید 100 دلار برای شما 125 دلار هزینه خواهد داشت. (2)
معاملات جفت ارزها در بازار ارز انجام می شود که همان طور که گفته شد به بازار فارکس نیز معروف است. این بازار بزرگ ترین و پر نقدینگی ترین بازار در دنیای مالی است. این بازار امکان خرید، فروش، مبادله و سوداگری ارز را فراهم می کند. همچنین امکان تبدیل ارز برای تجارت بینالمللی و سرمایه گذاری را فراهم می کند. بازار فارکس در 24 ساعت شبانه روز، پنج روز در هفته (به جز تعطیلات) باز است و حجم قابل توجهی از معاملات را شامل می شود. (3)
آشنایی با واحد سنجش تغییرات جفت ارزها ( Pips, Points )
پیپ یک مفهوم اساسی در مبادلات ارزی (فارکس) است. معامله گران فارکس، ارزهایی را خریداری می کنند و می فروشند که ارزش آن ها در مقابل یک ارز دیگر بیان می شود. حرکت در نرخ ارز توسط پیپ اندازه گیری می شود. ازآنجاکه بیشتر جفت ارزها تا حداکثر چهار رقم اعشار قیمت داده می شوند، کوچک ترین تغییر برای این جفت ها، 1 پیپ است. ارزش یک پیپ را می توان با تقسیم 1 / 10، 000 یا 0.0001 با نرخ ارز محاسبه کرد.
واحد سنجش تغییرات جفت ارزها Pip است که مخفف " Percentage in Point " به معنی درصد در اعشار است. پیپ کوچک ترین حرکت قیمتی است که نرخ ارز می تواند بر اساس قرارداد بازار فارکس انجام دهد. به عنوان مثال، معامله گری که می خواهد جفت USD / CAD را خریداری کند، دلار آمریکا خریداری می کند و در مقابل دلار کانادایی را نیز می فروشد.
برعکس، معامله گری که می خواهد دلار آمریکا بفروشد، جفت USD / CAD را می فروشد و هم زمان دلار کانادایی را نیز خریداری می کند. معامله گران غالباً از اصطلاح "پیپ" برای اشاره به گستردگی ( Spread ) بین قیمت پیشنهادی و درخواست قیمت جفت ارز استفاده می کنند و نشان می دهند که از یک تجارت چقدر سود یا ضرر حاصل می شود. کوچک ترین حرکتی که جفت ارز USD / CAD می تواند انجام دهد 0.0001 دلار یا یک پایه است. (4)
آشنایی با مفهوم اسپرد ( Spread ) و قیمت خرید و فروش ( Bid & Ask )
واژه ی Spread می تواند چندین معنا در بازارهای مالی داشته باشد. اما در اصل، همه ی آن ها به تفاوت بین دو قیمت، نرخ یا بازده اشاره می کنند. یکی از رایج ترین تعاریف، Spread شکاف بین قیمت پیشنهادی و قیمت های درخواستی یک دارایی مانند سهام، اوراق قرضه یا کالا است.
- تعداد کل سهام موجود برای معامله
- میزان تقاضا یا علاقه مندی به یک سهم
- کل فعالیت های تجاری انجام شده برای یک سهم
آشنایی با تعریف اهرم افزایش سرمایه ( Leverage )
اهرم یا Leverage نتیجه ی استفاده از وام به عنوان منبع تأمین اعتبار هنگام سرمایه گذاری برای گسترش پایه ی دارایی شرکت و تولید بازگشتی با سرمایه ی ریسکی است. اهرم یک استراتژی سرمایه گذاری برای استفاده از وام های گرفته شده به ویژه استفاده از ابزارهای مختلف مالی برای افزایش بازده احتمالی یک سرمایه گذاری است.
اهرم همچنین می تواند به میزان بدهی ای که یک شرکت برای تأمین مالی دارایی ها استفاده می کند، اشاره داشته باشد. هنگامی که به یک شرکت، دارایی و یا سرمایه گذاری به عنوان اهرم بالا اشاره می شود، به این معنی است که میزان بدهی شرکت نسبت به حقوق صاحبان سهامش بیشتر است. شرکت ها می توانند برای تأمین مالی دارایی های خود از اهرم استفاده کنند. به عبارت دیگر، شرکت ها می توانند به جای انتشار سهام برای افزایش سرمایه، با استفاده از بدهی اقدام به سرمایه گذاری برای فعالیت های تجاری می کنند تا از این طریق ارزش سهام خود را افزایش بدهند.
سرمایه گذاران می توانند از طریق تجزیه و تحلیل ترازنامه، بدهی و حقوق صاحبان سهام را در قسمت اطلاعات شرکت های مختلف مطالعه کنند و می توانند در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که به نفع مشاغل خود اقدام به ایجاد اهرم می کنند. آماری مانند بازده سهام ( ROE ) ، نسبت بدهی به سهام ( D / E ) و بازده سرمایه ی به کار گرفته شده ( ROCE ) به سرمایه گذاران کمک می کند تا تعیین کنند که شرکت ها چگونه سرمایه را استقرار می دهند و به چه میزانی از شرکت های سرمایه وام گرفته اند. برای ارزیابی صحیح این آمار، باید در نظر داشته باشید که اهرم در انواع مختلفی ازجمله اهرم عملیاتی، مالی و ترکیبی به وجود می آید. (6)
آشنایی با واحد اندازه گیری حجم معاملات ( Lot & Amount )
در فارکس معمولاً تعداد واحدهای ارزی که خریداری یا فروش می شوند بر اساس واحدهای خاصی به نام Lot اندازه گیری ( Amount ) می شوند. اندازه ی استاندارد برای یک لات 100000 واحد از ارز است. البته لات در سایزهای mini ، micro و nano نیز وجود دارد که به ترتیب 10000، 1000 و 100 واحد هستند. برخی از کارگزاران مقادیر را در قالب لات نشان می دهند، درحالی که سایر کارگزاری ها واحدهای ارزی واقعی را نشان می دهند.
با فرض لات به اندازه ی استاندارد آن که 100000 واحد است، بررسی می کنیم که چگونه این واحد بر مقدار pip تأثیر می گذارد:
1. USD / JPY با نرخ مبادله ی 119.80:
(0.01/119.80) *100000=8.34 دلار در هر پیپ
2. USD / CHF با نرخ ارز 1.4555:
(0.0001/1.4555) *100000=6.87 دلار در هر پیپ
در مواردی که ابتدا دلار آمریکا ذکر نشود، فرمول کمی متفاوت است:
1. EUR / USD با نرخ ارز 1.1930:
که گردشده اش برابر با 10 دلار است.
2. GBP / USD با نرخ ارز 1.8040:
که گردشده اش برابر با 10 دلار است.
احتمالاً تعجب می کنید که چگونه یک سرمایه گذار کوچک مانند شما می تواند مبلغ زیادی را مبادله کند. کارگزار خود را بانکی در نظر بگیرید که اساساً 100000 دلار برای خرید ارز به شما ارزش می دهد. تمام چیزی که بانک از شما درخواست می کند این است که شما 1000 دلار آن را به عنوان کارمزد نزد آن ها باقی بگذارید.
این شیوه ای است که در فارکس اهرم ها اجرایی می شوند. به طورمعمول کارگزار نیاز به سپرده گذاری دارد که به عنوان "حاشیه" نیز شناخته می شود. وقتی پول خود را واریز کردید، می توانید تجارت کنید. کارگزار همچنین مشخص خواهد کرد که برای هر lot مورد معامله، چه مقدار حاشیه لازم است. (7)
اصول انجام محاسبه سود و زیان در بازار فارکس
محاسبه ی واقعی سود و زیان در یک موقعیت کاملاً ساده است. برای محاسبه ی P & L یا سود و زیان یک موقعیت، از رابطه ی زیر استفاده می کنیم: (8)
سود و زیان = (قیمت خرید – قیمت فروش) × (اندازه ی استاندارد لات) × (تعداد لات)
برای نمونه تصور کنید که در یک روز کاری 2 لات پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا را در نرخ 1.7575 خریداری می کنید و آنگاه در نرخ 1.7590 به فروش می رسانید؛ سود به دست آمده از طریق زیر محاسبه می شود:
$300 = (2) (100.000) (1.7575-1.7590)
نتیجه گیری و جمع بندی
کدهای ارزی ایزو کدهای الفبایی سه حرفی هستند که نمایانگر ارزهای مختلفی هستند که در سراسر جهان استفاده می شود. اولین کد سه رقمی که برای تعیین ارز در یک سهم جفت ارز مورداستفاده قرار می گیرد، ارز پایه نامیده می شود و به ارز دوم، نرخ ارز گفته می شود. حرکت در نرخ ارز توسط پیپ اندازه گیری می شود. ازآنجاکه بیشتر جفت ارزها تا حداکثر چهار رقم اعشار قیمت داده می شوند، کوچک ترین تغییر برای این جفت ها 1 پیپ است.
یکی از رایج ترین تعاریف، Spread شکاف بین قیمت پیشنهادی و قیمت های درخواستی یک دارایی مانند سهام، اوراق قرضه یا کالا است. یکی از متداول ترین انواع آن گستردگی Bid-Ask یا پیشنهاد-درخواست است که به شکاف بین قیمت پیشنهادی از طرف خریداران و قیمت درخواستی از طرف فروشندگان برای یک دارایی اشاره دارد.
اهرم یا Leverage نتیجه ی استفاده از وام به عنوان منبع تأمین اعتبار هنگام سرمایه گذاری برای گسترش پایه ی دارایی شرکت است. اهرم همچنین می تواند به میزان بدهی ای که یک شرکت برای تأمین مالی دارایی ها استفاده می کند، اشاره داشته باشد. در فارکس معمولاً تعداد واحدهای ارزی که خریداری یا فروش می شوند بر اساس واحدهای خاصی به نام Lot اندازه گیری ( Amount ) می شوند. لات در سایزهای mini ، micro و nano نیز وجود دارد که به ترتیب 10000، 1000 و 100 واحد هستند.
دیدگاه شما